werd

Van ondersteuningsnetwerk naar leersteuncentrum ...

Door het nieuwe leersteundecreet dat van start ging op 1 september 2023, hield ons vertrouwde ondersteuningsnetwerk NO²W! op te bestaan. De besturen van Brugge, Deerlijk en Zwevegem sloegen de handen in elkaar om een nieuw leersteuncentrum te op te richten. Op die manier kunnen alle kinderen blijvend de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. 


Het nieuwe leersteuncentrum heet 'BOOST' :


Begeleiding - Oplossingsgericht - Op maat - Samen - Toekomstgericht


Leersteunteam BOOST ondersteunt leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en

creëert daarbij maximale kansen voor leerlingen, leerkrachten en schoolteams. Boost zet in

op een inclusieve schoolomgeving waarin alle leerlingen maximaal kunnen deelnemen in de klas én in de school.

Boost hanteert onderstaande pijlers om tot kwaliteitsvolle ondersteuning te komen.


BEGELEIDING






Ons leersteuncentrum begeleidt schoolteams in het creëren van maximale kansen. Hiervoor beschikken onze leerondersteuners over specifieke expertise zowel binnen de brede als kleine types. We scholen ons team continu bij a.d.h.v. teamoverleg, intervisie, vormingsdagen, collegiale visitatie, snuffelen in scholen BuO, lerende netwerken…

OPLOSSINGSGERICHT




In dialoog zoeken we naar oplossingen. Hierbij maken we gebruik van de competenties van de leerling, de leerkracht en de school met als doel deze te versterken. Vanuit intrinsieke motivatie en een groeigerichte mindset verhogen we het welbevinden en de betrokkenheid bij leerlingen en leerkrachten.

OP  MAAT






Vertrekkend vanuit een concrete leervraag geven we trajecten flexibel vorm, dit op basis van de noden van de leerling, de leerkracht en de school.

Op regelmatige basis evalueren we samen elk traject, sturen bij waar nodig en ronden af waar mogelijk.

SAMEN








Samen gaan we op zoek naar wat werkt, we versterken en waarderen elkaar. Communicatie en overleg staan hierbij centraal. We stellen gelijkwaardigheid steeds voorop. De school behoudt op elk moment de regie.

TOEKOMSTGERICHT






We streven naar het verankeren van de aangeboden hulpmiddelen en methodieken binnen de klaswerking en het zorgbeleid van de school. We trachten de leerling, de leerkracht en de school zo zelfstandig mogelijk te maken.